Svar: Skal vi vække for at give mælk

13. juni 2022

Alder:
10 mdr.

Kære Christina

Tak for dit brev :)

Jeg er ikke så bekymret, for jeg oplever efterhånden ret mange børn, som siger fra overfor mælken, før de bliver et år, og så længe I bruger mme i hans grød og mos, tilbyder lidt A38, ost, og i det hele taget er opmærksomme på at give ham en varieret kost, så tænker jeg ikke, at han mangler noget :)

Når det er sagt, så forstår jeg naturligvis godt, at I gerne vil give ham en drømmeflaske, og mit forslag vil være, at I forsøger at give ham denne, lige før I selv går i seng. Jeg synes ikke, at I skal vente til kl 01 eller 03 - I har alle brug for at få jeres nattesøvn - men I kan måske få ham til at drikke en flaske, hvis I giver ham den mere eller mindre i søvne, f.eks. kl 22-23, hvorefter han så kan sove videre, og I kan gå i seng. Han behøver ikke komme op, men kan få flasken imens han ligger i sin ...

Annonce

... seng, når blot I sørger for at elevere hans hovedgærde lidt f.eks. med en pude under madrassen.

Hvis han afviser flasken der, og hvis han ikke vågner og melder sig om natten, så må I gå ud fra, at han har fået, hvad han har behov for. Og så synes jeg, at I skal lade ham og jer selv sove en god nattesøvn:) Det vil være helt okay, og også en god prioritering med den alder han har og hans indtag i øvrigt:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Med hensyn til A38, så er anbefalingen, at han kan få mellem ½-1 dl. i alderen 9-12 måneders alderen, og mængden gradvist stigende i denne periode. Så nu hvor han er 10 måneder, kan I f.eks. give ½-¾ dl., men ikke mere. Ost og andre kalkholdige fødevarer må I gerne fortsætte med som nu og naturligt også morgenflasken, som han lyder til at trives rigtig godt med.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder